Att vara annorlunda än andra är inte nödvändigtvis detsamma som att vara sämre än andra.

Läste Kristina Ahlinders (mamma till en flicka med Downs syndrom, journalist och fil mag sociologi) krönika "Utrotas Downs syndrom förlorar vi männsikovärdet"  i GP idag. Den belyser diskussionen om att man med ny teknik kan upptäcka Downs syndrom tidigare i graviditeten i syftet att kunna välja abort om man får reda på att man väntar ett handikappat barn. Denna fråga är i många fall mycket känslig och få vill kommentera eller delge sin åsikt.

De tankar som framförallt vaknar i mig är hur det kommer sig att man diagnostiserar just dessa barn i fosterstadiet och vem som bestämmer att man vill "undvika" att dessa barn föds till världen? Vad är baktanken och i vems syfte rekommenderar man det? 

Jag är helt och hållet på Ahlinders sida och tycker att man ska fundera på vad det är man säger ja till om man är för dessa tidiga tester och vad den åsikten i så fall innebär. Så här avslutas krönikan "Vi som har lyckan att ha fått barn med Downs syndrom vet att våra barn visar vägen mot människovärdet. Det behöver vi, som mänsklighet." Själv så måste jag tillägga att få människor har visat mig så mycket livsglädje och givit mig så mycket tillbaka som de härliga personer med Downs syndrom som jag jobbat med under årens gång. Det är lycka att få så mycket uppskattning på sitt arbete som jag fick igår! 

Läs hela texten
här

Kommentarer
Postat av: Dennis

Hoppas att det gått bra för dig idag., Har hållit min tummar krossade


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback