Du skall inga andra dialekter hava JÄMTE norrländskan...

Jämte. Vet ni hur ofta man (läs; jag) använder det ordet? Mer än ofta har jag uppmärksammat.
Vardagligen utbrister någon här "Gud vad gulligt när du säger jämte!!!"  eller "hörde ni vad hon sa? jämte!"
Nä, ser ni. Här är det bredvid som gäller och aldrig att någon skulle använda sig av jämte.
Är ju ett gammalt och välkänt uttryck som användes redan i bibeln."Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Konstigt värre!

Utvecklingen på språkfronten och undervisningen i "svenska för invandrare" har stagnerat något. Jag har lagt fokus på betoningen på namn och ord den senaste tiden och vet nu att jag skall sätta betoningen i första stavelsen när jag skall uttala namnet på en Norrlänning. Marklund blir Maaaarklund och Viklund Viiiiiiklund. Dessutom tycker jag själv att jag är en j-kel på att säga Kaffe med en genuin norrlandtouch.
Nä, nog med det för ett tag. Nu läggs istället allt krut på att förstå den beryktade stockholmsslangen. Samtliga "puffror" I Dalens damlag verkar dock ha börjat bygga upp ett ordförråd och ett lexikon nog för att förstå Örjans genomgångar. Imponerande. Nu är det bara att köra på för fulla pattar!

Jag är tröttis. Fick skynda som en tok från träningen för att hinna stämpla in på kneget i tid. 7 timmar kvar tills jag får åka hem och krypa ned i bingen och slumra sött tills sena eftermiddagen. Trots minimala marginaler hann jag och är nu på plats. Om än en mobil, en plånbok och en nyckelknippa kort...
Var värt all stress i världen att kunna vara med träningen ut. Jag tror att jag kommer längta som mest till måndagsträningarna framöver. M som i måndag som i målvaktsträning! 

Kommentarer
Postat av: Sis

...ingen mobil, plånbok eller nyckelknipa??? Då är allt som vanligt då!!! ;)

2007-08-08 @ 14:27:42
Postat av: Sis 2

...tappa inte bort att jag och Oliver dyker upp om en vecka...och tills dess får du gärna ha hittat dina nycklar så att vi kan spana in hur du bor....

2007-08-09 @ 07:37:21
Postat av: Sara

haha, tog en stund innan jag fattade att det var båda systrarna som skrivit. Jag sa aldrig att nycklarna var borttappade. De hängde bara så fint i en påse i omkläädningsrummet.
Det är väl två veckor kvar tills ni kommer hoppas jag...?

2007-08-09 @ 08:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback