One man can be a crucial ingredient on a team, but one man cannot make a team...

Ingen vidare inledning på Noolia Cup- varken för mig eller för kollektivet trots vinst mot Umeå City med 10-4. "Laget före jaget" glömdes bort och vi spelade långt ifrån så bra som vi kan. "Kan själv" är helt enkelt inte lika effektivt som "kan tillsammans". Det enda positiva med matchen är att vi trots allt vinner ganska enkelt och att det bara kan bli bättre...

Domarna var matchens stora stolpskott. De var inte synkade för fem öre. I herrarnas match såg jag dem inte göra samma tecken en enda gång. Dessutom stod de för bedriften att döma mål för ett klockrent stolpskott (antagligen insåg de deras misstag för några klagomål senare så ändrade de sitt beslut och tog tillbaka målet).
Då en av domarna under vår match fick frågan om varför inte det blev en tvåa för fasthållningen svarade han:
- Det var ingen fasthållning hon höll bara i klubban!.

På tal om det så är IBK Göteborg i Karlstad och spelar den traditionsenliga Kallsta Open (med prinskorvsätartävling)  i helgen. Under förra årets upplaga så var jag med om den av de knasigaste avblåsningarna någonsin. Vi hade en avvaktande utvisning med oss och satte därför in en extra utespelare. Efter bara en kort tids spel 6-5 blåser domaren av, dömer frislag till motståndarna och låter utvisningen träda i kraft. Då de får frågan varför de blåser av både vid tidpunkten för utvisningen och vid ledarnas samtal med dem efteråt svarar de:
- Man får inte passa bollen bakåt under avvaktande utvisning!

Många "roliga" historier av detta slag har man varit med om. Jag är en av de som sällan klagar på domarna och har full förståelse för att det är svårt att alltid ta rätt beslut på så kort tid. Ingen är felfri och sällan vinner man på något på att klaga på domslut.
Däremot så retar det mig när man svarar så dumt eller inte har koll på reglerna. Då blir jag tamejfan riktigt grinig. Det är lågt!

Läs mer om matchen på
Dalens hemsida, Dalenfans , i VF eller VK

Kommentarer
Postat av: Baland

Du vet väl om att man förra året ändrade fasthållnings-regeln. Nuförtiden behöver man inte alltid åka ut för fasthållning. Det kan räcka med frislag. Det är upp till domaren att avgöra hur mycket det stör spelet. Sen kan jag tycka att domaren formulerade sig konstigt.

Postat av: Sara

Det är just formuleringen som iriirterar mig...
Förstår helt enkelt inte hur "hålla fast" och "fasthållning" kan vara två helt skilda saker ;)

2007-09-01 @ 13:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback