Liv, jag förstår dig inte.

Igår arbetade jag och A hårt med att samla vuxenpoäng och begav oss till den för mig så efterlängtade föreställningen av Doktor Glas på Idunteatern. Mitt absolut favorita litterära verk gjorde sig oväntat nog fantastiskt bra på scen. Enda medverkande var Christer Henriksson som agerade berättare och därmed alla personer i storyn och de dialoger som följde. 90 minuters intensiv och klockren berättelse och gestaltning utan paus helt ensam på scen. Så imponerande! Jag står fortfarande kvar upprätt och applåderar!

"Liv, jag förstår dig inte. Jag känner ibland en andlig yrsel, som viskar och varnar och mumlar om att jag har gått vilse. Jag kände så helt nyss. Då tog jag fram mitt rättegångsprotokoll: de dagboksblad, där jag höll förhör med de båda rösterna i mitt inre: den som ville och den som icke ville. Jag läste det om och om igen, och jag kunde inte finna annat än att den rösten, som jag till sist lydde, var den som hade rätta klangen, och att det var den andra som var ihålig. Den andra rösten var kanske den klokaste, men jag skulle ha mist den sista aktningen för mig själv om jag lytt den."

Skrev jag det där? Eller var det bara som jag tänkte?
Kan ha varit Hjalmar Söderberg den store oxå....

image233

På tal om vuxenpoängen så drar nog det faktum att jag åt upp hela chokladkalendern  på en och samma gång ned lite på dem. Denna julkalender som jag tiggt och bett om på mina bara knän "Snälla, jag har ju fått en varje år sedan jag var liten " varade inte särskilt länge. Två dagar för att vara exakt. Nu ligger den uttömd och slängd i papperskorgen. Hur moget gjort är det på en skala?

Borde jag kanske kolla upp hur det gick i den omtalade idolfinalen för att inte vara alltför "ute" när diskussionerna kommer på tal? Tror tyvärr at det hjälper föga. Samtliga bör ha insett mitt ointresse vid det här laget och jag lär knappast hänga med i "det stora samtalsämnet" hur mycket jag än försöker.

Någon annan som insett att man skapar sig det största av sociala handikapp genom att ha ett totalt ointresse för idol, Grey´s, Desperate H-wives och allt vad det nu är som det pratas om i omklädningsrummet?

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag är inte lika förtjust i Doktor Glas som du men jag avundas upplevelsen du fick. Jag minns fortfarande hur lycklig jag var efter att ha sett Den gudomliga komedien på Göteborgs stadsteater. Jag är så glad att jag är intresserad av litteratur, den ger mig så mycket. Jag vet att du håller med...

Postat av: IH

Håller med om det där med handikapp och idol...
Nu är det väl snart dags för
melodifestivalen, där har jag samma problem... Snacka om att man är helt på läktaren.

2007-12-11 @ 11:46:01
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback