No more bambi på hal is....

Igår hade vi sista lektionen i is/skridskor för denna terminen, måste säga att jag lärt mig ganska mycket på bara några gånger. Första gången vi åkte med klassen i år hade jag inte åkt skridskor på nästan 10 år. Trodde nog inte att det skulle vara så svårt för jag hade ganska goda färdigheter i skridskoåkning när jag var liten. Kan i och för sig ha haft att göra med att jag ett tag bodde granne med ishallen i Veddige!?! Flera i klassen var oroliga för hur det skulle gå eftersom inte heller de åkt på ett bra tag. Jag var nog rätt kaxig och tänkte att skridskoåkandet bara skulle "sitta i kroppen" ungefär som med cykling- har man en gång lärt sig så kan man alltid, utan att egentligen tänka på hur man gör det....

Tyvärr var fallet inte så med skridskoåkningen. Jag var rejält ringrostig. Vad som har hänt sedan -98 är att jag har blivit om möjligt ännu mer stel och klumpig i kroppen, kvinnliga former har tillkommit och framförallt har min vetskap om de risker som finns ökat radikalt! Ju äldre man blir desto mer fegis verkar man bli! Har märkt detta i flera andra sammanhang att jag kan nästan (men bara nästan) känna av lite pirr i magen då jag är på höga höjder. Har aldrig funnits i min värld att vara rädd för fart eller höga höjder.

Men som sagt efter drillande i oändlighet av olika åkstilar liknande rysk truppgymnastik så kändes det riktigt bra på skridskorna igår igen. Antar att jag insett att det inte är så farligt och vågar ta i ordenligt då jag tillexempel ska göra ett hockeystopp, översteg framåt eller bakåt. Eller så var det för det faktum att vi till en stor del spelade rinkbandy igår (hockeyliknande spel med bandyklubbar på hockeyplan). För när bollar kommer fram vaknar genast tävlingsinsikten och jag glömmer av hur fort jag kan åka för att fortfarande ha nog kontroll för att kunna stoppa. Det viktigaste är ju att man vinner bollen!

Slutsats: Att åka skridskor är riktigt kul, det skulle man göra oftare, inte minst för att slippa behöva lära sig på nytt nästa gång igen. Ett billigt nöje. Men man får SÅ ont i fötterna! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback