Osäkerhet och förväntan är livets glädjeämnen. Säkerhet är ointressant...

 Imorgon bitti bär det av norröver och jag blir Umebo. Fick passande nog en lektion i norrländska i lördagskväll då Saras pojkvän Erik från Umeå var här. Han var måttligt imponerad av mitt uttal. Men nu har jag någras uttryck med mig i bagaget iallafall. Och de viktigaste dialektala skillnaderna tror jag att jag har tillräcklig koll på för överlevnad!

Far
hallen, kan jag! Och sen satsar jag på att kapa alla ord och skippa böjningen av adjektivern. "Dom ä stor, Dom ä snabb. Sen var det det där med "he" kan inte komma på någon liknelse till det ordet  i "riktiga svenskan" (läs halländskan), men jag tror att det kan användas i följande meningar: "Vars ska ja' he 'n?"  (= var skall jag ställa den) eller "Vars ska ja' he vas'n?" (var skall jag ställa vasen?).  Det löser sig sa han som....,

Jag har haft en av mina bästa helger någonsin här i Varberg. Solat, badat, ätit gott, tränat och umgått med massor utan mina vänner och träffat samtliga i stora familjeklanen. På något vis ser man till att njuta och ta vara på tiden på ett annat sätt när man vet att man snart ska bege sig. Inte till världens ände- men nästan!

Ska erkänna att jag vaknade med lite magont i morse, fjärilar flaxade runt och visade inte en tillstymmelse till att vilja pausa. Jag är så förväntansfull och nervös! Ungefär som jag känner inför en viktig match. Den där sköna nervositeten som pendlar på gränsen mellan olidlighet och störtskön förväntan och som senare övergår till en jävlans laddning och en tillfredställe i att befinna sig just på det stället, just då, just där och tillsammans med just dem- då det STORA ska ske. Då allt ska gå vägen!
Har inte ens sett min lägenhet som jag flyttar in i imorgon...
Spännande värre.

Nu ska det jobbas lite på solbrännan och min nyinförskaffade pocketbok "Edward Finningans berättelse"  av Roslund & Hellström. Ingen bokgenre jag vanligtvis läser. Åsa Wall (känns konstigt att skriva ditt nya efternamn)tipsade mig om en bok av dem, "Box 21", under cupen i Norrköping förra försäsongen. Så nu rekommenderar jag boken och författarna vidare. Mycket bra!

Nä, ut och njut av sommarvärmen!


Kommentarer
Postat av: Tina

åker du redan...spännande...hoppas att du håller oss uppdaterade. Hade gärna kommit ner för att festa i lördag, men tyvärr var jag i Torekov och hade det gött istället....men vi ses ju den 28 om inte annat!

2007-06-11 @ 14:02:08
Postat av: Sara

Jag dyker upp som "gubben i lådan" på träningen i Skatås kväll och säger häjdå! Så om du ska upp dit och svettas så ses vi där! kraaam

2007-06-11 @ 15:41:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback