"Acti labores jucundi"

 Denna latinska fras lärde jag mig en gång i min tidiga skolgång och uttrycket betyder ungefär "Utfört arbete är behagligt". Jag vet ju att det är så, att om man tar tag i saker och ser till att få dem gjorda, så slipper man ha dem hängande över sig sen.  

Trots detta så lever jag aldrig som jag lär. Skjuter upp skolarbete och andra måsten till absolut sista sekunden för roligare och lättsammare aktiviteter som att gå på innebandy, shoppa loss på stan (för pengar jag borde använda till annat) eller träffa vänner på fika. Någonstans i bakhuvudet maler ju ändå tankarna "jag borde.." och gör mig uppenbart stressad.  

Hade vart spännande att lämna in en tenta något tidigare än 5 minuter innan utsatt tid en gång. Eller vara ute i god tid med deklarationen. Tror ni det finns hopp att lära sig? Även för mig? Själv börjar jag bli tveksam? 

Igår fick min dåliga karaktär till trots en del gjort som jag skjutit på det sista. Vi fortsatte att röja ur, packa och flytta mina saker från Kobbarnas. Var slitigt och riktigt tråkigt, för kvar var bara allt det tråkiga som man sparat till sist. Var riktigt tillfredställande efteråt dock att ha varit "duktig" och belöningen bestod av en stor Budapestbakelse! Yammie! 

Nu tar jag igen mig hos syrran min. Har gått och blivit ordentligt förkyld. Känns som om hela huvudet är fyllt av snor och slem. Skallerbank, frossa, halsont och allmän ynklighet är även de symptom på stackars lilla jag denna söndagsförmiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback