Små delar av en helhet

image89

Idag startade då anatomikursen, vilken är uppdelad i två delar inre organ/cellbiologi och rörelseapparaten. Kände mig något vilsen och chockad över vad vi ska kunna efter genomförd kurs under dagens föreläsningar. Kroppens minsta levande enheter och dess funktioner är inte min starkaste sida. Mycket och svår terminologi på svenska, latin och grekiska blir det, men jag fann det i alla fall idag intressant och framförallt fascinerande. Tänk att hela kroppen är uppbyggt av miljontals tiny delar vars olika funktioner måste fungera till 100% livet igenom för att vi ska finnas till.  


Delen om rörelseapparaten är det jag ser fram emot mest dvs. läran om Skelettet, musklerna, dess fästen och funktioner. Känns som om man har mest nytta av det i mitt kommande yrke och i mitt privatliv, men som alltid så måste man känna till det lilla för att  förstå det stora. Hoppas att jag under kursen kan plocka fram och använda mina kunskaper från förra gången jag läste anatomi på idrottsledarlinjen på KFHS. Känns som om jag glömt allt- men någonting borde ju finnas kvar i bakhuvudet även fem år efteråt...

 

Förövrigt har den bästa tiden på dagen infallit sig under lunchen på Nya Pedagogen där de byggt en underbar terrass att avnjuta lunchen på med klasskompisarna. Det är livsglädje att kunna sitta ute i vårsolen och äta lunch i gott sällskap. Sol, sol, sol- jag kan aldrig få nog!

image88


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback