Våffeldagen!

Idag den 25 Mars infaller dagen som för mig mest är känd som Våffeldagen. Det egentliga namnet på dagen är Maria bebådelsedagen, eller vårfrudagen i folkmun. Tänk att denna dag fram till 1953 var en röd dag i almanackan och man var ledig från arbete. Dagen sägs markera slutet på vintern och början på våren. En del traditioner från det gamla bondesamhället som har att göra med olika sysslors början och slut har därför knutits till denna dag - i norr skulle t.ex. timmerkörningen vara klar och i söder skulle man ha tröskat färdigt.

 

Det man frågar sig är då hur i helsike som dagen har kommit att börja kallas våffeldagen? Sanningen verkar vara sådan att det helt enkelt är en ordförvrängning. Dagen kallas ju vårfrudagen och i folkmun har detta så småningom vrängts och blivit till just våffeldagen. Tänk att det kan bli galet så lätt!

 

Jag gillar i och för sig att dagen har kommit att förknippas med våfflor av den enkla anledning att jag i vanliga fall inte tänker på att man kan göra våfflor och ser till att äta det denna dag. Det som är så tokigt gott!

 

Idag skall vårens intågande och dagens sköna vårväder i vilket fall firas med en hel hög våfflor och glass i sällskap med min goda vän Tess.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback