Bränt barn... eller kanske snarare genomrökt...

Idag har vi haft "Grön dag" och "utebildning" med idrottslärarutbildningen. Innefattade OL (orientering) och olika former av uteaktiviteter som man kan använda sig av i sitt kommande yrke. 9 härliga och givande timmar ute i skogen. Vad man mår bra av frisk luft!

Insåg vad sällan jag är ute i skogen nu för tiden. Förutom de tillfällen i veckan som man tillbringar på spåret så blir det mycket stadsluft och spårvagnsåkande. Så sällan man är ute och  verkligen "känner" på naturen. Till en början kändes det nästan otrevligt med smuts, skit, kryp, terräng, genomtramp i mossar och alla satans grenar som smällde upp i ansiktet på en. Efter en tids avvänjning är man dock ett med naturen igen och kan njuta av dofter och intryck och inser det underbara privilegiumet som vi i Sverige har med allemansrätten och allt vad det innebär. Den frihet som vi tar för given att kunna färdas över annans mark och uppehålla sig där är unikt för vårt land. Ändå glömmer vi ofta bort att utnyttja den- framförallt i undervisningssyfte...

För mycket frisk luft på en gång skapar dock omänsklig trötthet! En del av detta beror nog på att vi rörde oss mer än man tänkte på. Kollade av min stegräknare på väg hem och den visade att jag gått och sprungit 21400 steg i blandad terräng. Inte konstigt att man är trött! 

Somnade som en gris när jag kommit hem och duschat av mig rökluften från eldstaden som satt sig som en tjock hinna kring och på hela mig. Som sagt jag var inte lika bränd som mina eldgrillade hotdogs men att säga att jag var totalt genomrökt är verkligen ingen överdrift. Ville bara ge Dagerman lite utrymme på bloggen...
Blä för röken! Kände hur mycket jag luktade först när jag, genomvåt , svett och smutsig, kom på spårisen hem. Hoppades att det bara var jag som kände lukten så intensivt. Men hann knappt sätta mig innan jag hör två tjejer framför mig säga att Fy fan, vad det luktar rök. Har känt mig fräschare!

Dax att sätta fart! Tenta imorgon...


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag har också varit ute i skogen idag. Skrev en artikel om en högstadieskolas friluftsdag. Det var kul. Lycka till på tentan. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback