Skoltrött..........

Just nu är jag så trött på att gå i skolan att jag vill lägga mig ned under täcket, blunda så galet hårt att den försvinner ur min värld  och låtsas att den inte finns. Jag tror jag dör av leda!

Egentligen läser jag de roligaste och mest givande terminerna just nu, så det borde vara kul, Men jag kan inte ta till mig vad jag läser eller vad jag gör för tillfället. Tankarna är så mycket längre bort. Usch, jag är en dålig student!

Borde vara rätt normalt att ha en sån här dipp någon gång under sin studietid i och för sig. Har ju för sjutton gått i skola nästan hela mitt liv. Sjutton år till sommaren.

Ett år kvar sen är det i allafall dax att börja arbeta!
På en skola......

På tal om skola så visade Högskoleverkets 6 år långa och utförliga undersökning av de svenska högskolorna upp pinsamt dåliga resultat. Standarden på högskoleutbildningarna är under all kritik. Framförallt så är det fullkomligt ohållbart att enbart se på kvantitet och inte på kvaliteten på utbildningen. 

En ekonomisk styrning sägs delvis ligga till grund för detta- som så mycket annat. Som det är nu får varje högskola pengar för hur många studenter som klarar av utbildningen. Att kugga för många hotar därmed att utrota högskolorna. Kraven på studenterna sänks, fler blir godkända men färre har de kunskaper som deras arbetsgivare tycker att de bör ha med sig ut i arbetslivet. Vilken paradox.

Idrottshögskolan på GU hade fått bra omdömen i undersökningen. Mina funderingar kring detta är: Hur gick det till? Och hur illa ställt är det på de övriga högskolorna och universiteten?

Jaja, kanske kan man få sig en nystart i pluggandet, en bättre bild av lärarutbildningen  och en fet kick i röven av att börja på ny skola. Hoppas....
 
Umeå Universitet nästa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback