Marklund, Lundmark och Långström å jag

Syrran min hade samma reaktion som jag angående efternamnen här i norr. Marklund och Lundmark figurerar i tidningen dag som annan. Själv kände jag inte någon med dessa efternamn innan jag kom hit. Det måste funnits gott om lundar här tillbaka i tiden för det verkar som om just lund är vanligt förekommande i efternamnen. Se bara på våran innebandytrupp. 6 st i truppen har lund förekommande i efternamnet och alla utom en avslutar sina namn med lund. Anteckna även att det bara finns 3 stycken med sonnamn!

Jag blev så nyfiken på att se efter hur det verkligen stod till med det hela så jag använde alla hemprivatspanares bästa hjälpmedel eniro.se och sökte på namnen.

Efter ett enkelt sökklick på Marklund fick man fram 5564 träffar i hela Sverige och av dessa fanns 2344 i Umeåregionen (Skellefteå inräknat). I min kära hemstad Varberg fanns bara ynka 3 träffar i hela kommunen. Samma sak med Lundmark. 6996 träffar i hela Sverige varav 2507 i Umeå och 9 stycken i Varbergs kommun. Jag var inte helt ute och cyklade alltså...

Vad som är en än roligare jämförelse är att av alla 139544 Svensson i landet finns bara 1098 st i närheten av Umeå. Vilket tyder på att jag för en gångs skull har ett något exotisk namn vid den breddgrad där jag just nu befinner mig och kallar för hem!

Med tanke på att var och annan byter bort sina sonnamn emot något mer unikt så tror jag på chansen att mitt svensson i framtiden kommer vara ett riktigt ovanligt och unikt efternamn som folk behöver hjälp med att stava rätt haha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback