Umeå+Innebandy= Sant

Jag har varit ute på skattjakt. Ni vet sån där som de körde i olika varianter på TV då man får en plats att söka upp och väl efter avklarad etapp får en ny ledtråd och ett nytt svårare uppdrag. I mitt fall handlade det om att slå hål på ännu en dag i ensamhet i väntan på kvällens träning. Ni som någon gång varit i samma situation vet hur det är. Man vaknar som ett ljus klockan 7 på morgonen och inser att man inte har en endaste sak i agendan innan kvällens träning kl 17.30. Det blir sega dagar i väntan och förhoppning på en bra genomförd träning. Du står där i hallen med hela träningsmunderingen på redan kl 15. Önskar att timvisaren på klockan kunde förflytta sig några varv i taget eller att en kär vän prompt hade tagit flyget hit och plingade  på dörren med en påse bullar i högra handen...

Det trista är att energin många gånger har gått ur en lagom tills träningen börjar och det finns en viss risk att man inte är den fantom på träningen som man föreställt sig gång på gång i sina dagdrömmar. Händer att jag redan börjar sikta in mig på morgondagens träning då. vilket innebär ännu en LÅNG väntan. En spiral som inte har tagit mig från A till B utan snarare snett bakåt mot C.

Åter till skattjakten. För att undvika denna negativa spiral och komma igång och få lite gjort har jag börjat roa mig med diverse spännande uppdrag. Under gårdagens kluriga uppdrag blev jag tilldelad en Dalenbil, en hög affischer och 5 kartor över centrala Umeå. Sedan var det bara kämpa med utmaningen att leta upp alla rosamarkerade skolor på kartorna för att affischera om herrarnas match och Floorballcamp. Nytta kombinerad med fortbildning av ny spelare av sydländskt påbrå. Ni förstår hur vilse jag är vid det här laget...

Under idrottslärarprogrammet var jag en av de få som hade riktigt svårt att klara av orienteringen. Kartan och jag är inte riktigt enade. När jag tittar på den ser jag inte byggnader, vägar, vattendrag eller vägar som är så självklart för de allra flesta. Snarare ser jag bara streck, cirklar, kvadrater och färger, Symbolik?
Jag måste på fullt allvar vara kart-dyslektiker och bävar redan för den dagen jag skall ha min första lektion i orientering med mina idrottselever!

Tyvärr kunde jag inte dölja min framfart i staden särskilt väl, likt mina forna TVidoler Hjalle och Heavy i efterlyst, då jag dum som jag är var iförd hela Dalenstassen med siffror och allt. Ingen kunde undgå att det var just #83 som körde varv efter varv i samma rondell i en dalen "skolådebil"...

Hur gick äventyret då? Jo tro det eller ej men jag lyckades stämpla in varenda kontroll förutom två innan det bar av till träningen. Inte var det den rakast möjliga vägen. Men nu har jag bättre koll!

Testvecka igen. Mina resultat på hopp och snabbhet var inte riktigt på samma nivå som sist. Beepen däremot gick bättre- över 12- men var snarare ett bevis på att jag inte mådde så bra vid förra tillfället- än att jag på något sätt ökat min löpkapacitet. Kroppen har i vilket fall kännts aningen sliten och jag är glad att det nu är helg och tid för välförkänt vila.  Förra helgen ägnades åt egenträning både lördag och söndag. Det straffade sig i veckan och detta veckoslut skall jag inte röra mig en meter, äta gott och bara må väl!

Idag bär det av till Örnsköldsvik för att se första seriematchen som spelas i damernas Elitserie säsongen 07/08.  Våra premiärmotståndare Ö-vik tar emot IKSU och inviger på samma gång nya Skyttishallen. 12 mil vägen för en ynka innebandymatch på träningsledig fredag är ingeting för en inbiten läktarnötare. Jag menar vi snackar ju trots allt norrland- det är ju nästgårds för böbeln!

Den här veckan har det haglat artiklar om innebandy i lokaltidningarna här. Det är så att man längtar tills den dimper ner i brevlådan. Annat än i Göteborg. I Varberg får innebandyn visserligen en del utrymme i HN men det är långt ifrån så proffsigt som här. Kul att (nästan) alla uppmärksammas! Vi snackar ändå Sveriges största inomhussport!

Måste fly fältet nu igen. Stamrenovering i trappuppgången. Vilket bitvis innebär avstängt internet och telefon, dammsjuka och buller av sällan skådat slag!



 

Kommentarer
Postat av: Sis

Jag tar bullarna med mig och knackar på din dörr på onsdag!
På tal om hur duktig man är som orienterare så har man ju haft sina upp och nedgångar...minns särskilt en gång i min ungdom när jag under en tävling kom i mål så sent att de tom hade plockat ner målet! För hur det än är så ligger det nog i släkten att vara något envis, ge upp fanns inte i mina tankar iallafall, det gällde ju att hitta alla kontroller. Att jag cirkulerat någora timmar spelade ingen större roll för mig vid det tillfället, och tävlingsinstinkten är ju inte lika uttalad hos mig som den är hos dig, att kämpa väl är det som jag anser viktigt. Kontentan av det hela är att hur bra eller mindre bra vi är på att lyckas utföra saker spelar inte så stor roll, bara vi gör vårt bästa :)

2007-09-29 @ 09:26:23
Postat av: Ingrid

Smygläser *ler*
Himmel så kul att NÅGON är positiv, det är sant som du säger ... massor med innebandy i media den här veckan, i vilken annan stad skriver man om damer i div. 1?
Dalen tidningen:
Fick er tidning i lådan... proffsig marknadsföring av sporten, den bästa jag sett.
hälsa dom det... bra jobb.

2007-09-30 @ 22:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback