Smågodisgrisen

 

Kan inte sluta äta godis. Vad som helst kan jag dra ned på men inte godis. Skulle kunna leva på välling dygnet runt om jag bara fick unna mig en påse godis framåt kvällskvisten. Det är som en tungt beroendeframkallande drog.

 

Dets sista har det blivit lite väl mycket av den varan. Måste, måste skärpa mig för den berg- och dalbanan som blodsockerkurvan börjar likna vid detta ständiga kvällsintag av smågodis är numera mer av Balderkaraktär än av Lilla Cirkusexpressenkaraktär som tidigare.

 

Försöker bättra mig, men fick ett återfall tidigare ikväll (också) och syrran och jag slängde oss i lilla skolådebilen för att hinna ner och köpa lite "gotta" innan det stängde. Ville egentligen inte ens ha, men kunde inte stå emot. Dålig karaktär heter det visst?.

 

Så jag smakade på det hemska slibbiga, söta och onyttiga godiset och var tvungen att äta upp hela påsen för att förvissa mig om att det verkligen inte blev godare...  För det är inte alltid så gott med godis när det kommer ner i magen, lägger sig som ett lock. Är smaken på tungan och inne i munhålan som är så förbaskat god och så lugnet i kroppen då när den har fått sitt sockerbehov tillfredställt.

image82image81
 

I "Babbeaffären" (slang för liten trevlig kvartersaffär ägd och driven av en oftast glad och trevlig person med invandrarbakgrund, i Göteborg ofta även kallad "turkaffär") på Kobbarnas väg finns världens godaste lösgodissort. De röda, sura, stora och mjuka dödskallarna. Dessa finns normalt inte i större affärer som Tex. ICA och är mina absoluta favoriter. Det pinsamma är att jag alltid var där förut och köpte bara av den sorten, gång efter gång, dag efter dag.

 

En dag när jag öppnade dörren och stegade in till dörrplinget säger Turken som äger affären "ska du handla dina godisar idag med? I så fall måste jag fylla på" Det var ett av de absolut pinsammaste ögonblicken i mitt liv, jag ville sjunka genom jorden och aldrig mer komma tillbaka. Det enda jag får fram är: "Nä, jag ska bara köpa ett paket mjölk". Så chockad och besviken går jag med tunga steg ut från affären utan det tänkta godiset och med ännu en liter mjölk att placera överst i kylskåpet.

 

Gick inte dit på ett tag utan försökte skicka M att handla åt mig i allafall varannan gång, han gick på det ibland men oftast inte. Tyckte kanske att om jag inte vågar gå dit själv så ska jag kanske fundera på om jag ens borde äta mer?

 

Nu har jag dock flyttat och tänkte att problemet med dödskallarna var löst av sig själv. Men det visade sig att jag har en ny liten "babbeaffär" alldeles intill huset jag bor, Kalles livs tro jag den heter. Gissa vad de har för lösgodis??!?


Hur ska jag lösa detta utan att hamna i en liknande situation som tidigare? Förslag mottages tacksamt!


Kommentarer
Postat av: Jasse

Hoppas du kryar på dig snart och mår bra din lilla dampunge ;)

Postat av: Åsa

Sluta ät godis, det är väl en lösning?

2007-03-15 @ 08:49:09
URL: http://stillnatljus.blogg.se
Postat av: Sara

Jasse: Tack, den lilla dampungen(?) mår bättre, men är fortfarden lit förkyld,ska försöka mig på att komma upp till träningen och dominera lite idag iallafall. Ska bli kul att träna- känns som evigheter sen!

Åsa: Bra tips... kanske vore något, måste få tillbaka lite karaktär först bara.

Ses ikväll kära lagkamrater! Jippie!

2007-03-15 @ 10:17:13
Postat av: Frida

Åsa, inser inte du att säga till sara att sluta äta godis är som att säga till dig att du skall sluta handla kläder..
Behöver ju inte sluta helt sara, skär ner på de bara.. till varannan dag, jag lovar det funkar kolla på mig, jag är förvisso tillbaka i träsket med godis ätandet men inte så djupt beroende som jag en gång var!

2007-03-15 @ 10:27:09
Postat av: Åsa

Å, vilken diss Frida.

2007-03-15 @ 12:04:53
URL: http://stillnatljus.blogg.se
Postat av: Malin Emanuelsson

Haha, shit, precis samma dilemma som ag har fastnat i...hur gör vi!!!???

2007-03-15 @ 22:24:25
URL: http://malinemanuelsson.blogg.se
Postat av: Sara

Tack Frida! Du är en sann vän som verkligen förstår dig på hur det är att leva med detta hemska "handikapp" och beroende.

Åsa! Bara inse att du blev något dissad.. Vi som har samma problem håller helt enkelt ihop. Kanske skulle du kunna ordna en hjälporganisation för oss godisberoende- "anonyma godisomaner"?

Malin! Jag vet... det är du och jag och lösgodiset... Får skärpa oss... Iof så tränar du nästan ihjäl dig på spinningen, så det gör kanske inte så mkt. Och så har du dessutom lille linus att skylla på!

2007-03-16 @ 07:08:06
URL: http://saraskruttan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback